Friday, April 24, 2009

周美芬:申請福利援助金‧簽購Astro非拒絕因素

星洲日报 2009-04-22

(雪蘭莪‧八打靈再也)婦女、家庭及社會發展部副部長拿汀巴杜卡周美芬澄清,社會福利局官員不會單憑弱勢群體是否有簽購Astro服務,決定提供或撤回其社會福利援助金。

她強調,當局官員不應,也不宜以上述事件作為申請福利援助金的首要考量。

她今日(週三,4月22日)是針對《新海峽時報》指凡簽購Astro服務或擁有電視的弱勢群體,若向政府申請社會福利局援助金,將被拒於門外的報導,作出回應。

周美芬說,她已指示官員針對上述報導進行深入調查,倘若真如報導所說,沒有其他更具說服力的理由而取消援助金,婦女社會部將立即糾正存有的偏差現象。

2 comments:

Frederick Tang said...

其实,若真是弱势群體,又岂能有能力牵购Astro呢?社会福利局能有此一想也不为过。

Unknown said...

Dipetik dari Suara Keadilan (dari markas Angkatan Muda Keadilan) (http://www.suarakeadilan.com/sk/beritautama/2009/04/4408)
Cadangan penalti RM50,000 bagi anggota dewan undangan negeri dan RM100,000 bagi anggota parlimen yang melepaskan jawatan tanpa sebab munasabah adalah satu cadangan keanak-anakan kerana tidak masuk akal kata Timbalan Angkatan Muda (AMK) KeADILan Faris Musa.
Berikutan kenyataan Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang yang mahu penalty itu di kenakan keatas mana-mana Adun atau Ahli Parlimen yang mahu meletak jawatan tanpa sebab manasabah.
Beliau juga mencadangkan jika perletakan jawatan itu atas alasan bagi mendapat mandat baru daripada pengundi bagi Adun terbabit untuk menyertai parti gabungan, penalti itu perlu dikurangkan separuh.
Sementara itu, satu lagi kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir menyokong supaya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengenakan hukuman terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan sesuka hati tanpa alasan yang kukuh.
Katanya, perbuatan meletak jawatan dalam kalangan Anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri pembangkang dengan sewenang-wenangnya, kini seolah-olah menjadi trend bagi memastikan parti mereka sentiasa mendapat perhatian.
Perbuatan itu katanya merugikan rakyat dan negara kerana pilihan raya kecil memerlukan perbelanjaan besar setiap kali diadakan, selain mewujudkan suasana tidak selesa dalam kalangan penyokong parti-parti yang bertanding.
Faris membidas kenyataan Tan dan Mukhris sebagai tidak masuk akal kerana amalan perletakan jawatan adalah perkara biasa yang diamalkan di negara-negara berasakan demokrasi.
“Kenyataan itu amat tidak masuk akal serta agak keterlaluan dan memihak kepada kerajaan Barisan Nasional sahaja tanpa mengambil kira pendapat pihak lain,” jelas Faris kepada Suara Keadilan.